EMA

Why EMA drives me insane

Som de flesta i min umgängeskrets vet så ska jag åka till British Racing school den 22 augusti, och när vi var där på intervju i mars så sade de att alla som "studerade" hos dem fick upp till 40 pund i veckan, eftersom de trodde på "betalt & arbetsförlagt lärande" (fritt översatt). Men när jag fick mitt introduktionskuvert innehållande BRS handbok för nya elever, så stod det att endast de elever som har fyllt 19 när de börjar sin kurs kommer få pengar från BRS. Alla övriga ska istället söka EMA (education maintenance allowance), vilket är jämförbart med vårat studiebidrag.

Problemet är att när jag gick in på EMAs hemsida så stod det först att "för att vara berättigad till EMA så måste du ha varit bosatt i Storbritannien i minst tre år". Jaha, tänkte jag, där sket det sig. Så jag skrev till Aimee Hockley, som är ansvarig för alla nya elever, och undrade över det här med pengar, för som jag fattat det så skulle jag inte vara berättigad till något stöd alls. Hon svarade att jag inte var berättigad till BRS eget stöd eftersom jag inte kommer ha fyllt nitton när kursen börjar, men att EMA var för både Brittiska och europeiska medborgare. Om mina föräldrar tjänade över "the poverty line" så skulle jag dock inte få några EMA-pengar heller. Såvitt jag vet, så är "poverty line" riktigt, riktigt lite inkomst, så där sket det sig med EMA. Det kan ju också tilläggas att efter tre timmars lusläsning av EMA's hemsida, så står det A) ingenting om att EMA delas ut även till europeiska medborgare och B) när man ska fylla i det enda formuläret som finns för att skicka efter ett ansökningspaket, så går det bara att välja "England" i drop down-menyn på länder. Man måste även slå in en engelsk postkod, och så fort jag lämnar min så blir formuläret förbannat och säger "please enter a valid postcode".

Så. Deras hemsida är störd - och därför tog jag mod till mig och ringde deras hjälplinje. Men självklart är det upptaget hela tiden, och efter att ha ringt i två dagar var femte minut utan att komma fram så ger jag upp. Inte kan man ställa sig i telefonkö heller - fruktansvärt dåligt. Hur sjutton ska man kunna få svar på sina frågor när de inte ens svarar i telefon?

Som slutkläm kan tilläggas att de inte svarar på mail, speciellt inte om du mail-terrar dem i fjorton dagar för att de skiter i att svara från första början.

ÄR JAG BLIND? HAR JAG MISSAT ATT LÄSA JUST DEN PARAGRAF DÄR DET STÅR NÅT OM EU-MEDBORGARE?

http://www.direct.gov.uk/en/EducationAndLearning/14To19/MoneyToLearn/EMA/index.htm

Kommentarer
Postat av: Pat

Så du kommer inte få något från dem sen heller, trots att du fyller 19 mindre än en månad efter att du börjar? Jag tycker att det borde vara året man fyller nitton eller halvåret eller nåt... Du kan inte vända dig till CSN då?

2009-07-15 @ 20:08:26
URL: http://catiebell.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0